Mjölfria rätter till kräftorna


Det finns en massa spännande rätter och tillbehör man kan göra till sina kräftor även om man vill hålla ned på kolhydrater. Det vita franskbrödet ersätter man mot ett gluten- och kolhydratfritt hemlagat vitt bröd som kan rostas. Västerbottenostpajen kan man göra om så att den blir med minimalt av kolhydrater när man tar bort det vita mjölet och istället gör enligt ett lchf-recept. Det går att äta lyxigt och gott även om man äter socker- och mjölfritt. Ett bra exempel på det är en frasig, smakrik, saftig västerbottenost-paj utan vetemjöl.

Västerbottenostpaj

Själva pajdegen görs utan vetemjöl, man byter ut det med mandelmjöl, fiberhusk, sesamfrön och ägg istället. Med en mixer blandar man tre deciliter mandelmjöl en halv deciliter sesamfrön med ett ägg och några klickar riktigt smör av typen Bregott. Sen trycker man ut det i en pajform, naggar botten med en gaffel och låter den vila innan man förgräddar i tio minuter så skalet får färg. Precis som de flesta vanliga recept.

Fyllningen är precis som till vilken västerbottenostpaj som helst, 300 gram riven västerbottenost, tre deciliter vispgrädde (feta varianten) och tre ägg. Den rivna osten läggs i pajskalet sedan vispas resten ihop och slås över osten. In i ugnen i 25-30 minuter i nedre delen av ugnen på 200 grader.

Att tänka på är att den ska serveras endera ljummen eller rumsvarm, aldrig helt kall eller väldigt varm. Gott till, förutom kräftor, är fet creme fraiche, fint hackad rödlök och röd rom.

Pajen är smakrik (glöm inte salta och peppra fyllningen efter smak) och ger bra med energi. En riktigt fräsch, krispig sallad är också gott till.

Zucciniplättar

Västerbottenostpaj är lite av ett traditionellt tillbehör till kräftorna, men vill man förnya sig lite och samtidigt hålla sig på den nyttiga sidan så är krispiga zucchini-plättar ett bra val.

De kan man dessutom hålla varma i ugnen fram till servering så går bra att förbereda. Det kan vara en bra tanke att inte göra dem för stora utan hellre mindre så man kan ta många, de blir mer knapriga så också. Snåla heller inte på oljan när du steker dem.

Riv cirka ett halvt kilo zuccini och krama ur så mycket vätska som går, låt gärna stå i durkslag och man kan salta lätt också så drar vätskan ur lättare. Strimla lite purjolök och blanda i efter de är urpressade.

Ta en stavmixer och mixa ett stort paket keso med fem-sex stora ägg till en slät massa som man sedan blandar med tre matskedar fiberhusk. Blanda ut ordentligt. Smula sedan 200 gram fetaost och blanda alla ingredienser väl. Värm upp olja eller smör eller en blandning av dessa. Klicka ut smeten i plätt-stora biffar eller något mindre, platta till en aning. Stek tills de tar färg och blir krispiga. Lägg sedan över i ugnsform eller plåt och låt vila på svag värme i ugnen tills det är dags att äta, eller värm innan servering.