Kräftor som diet


Kanske har sommaren varit lite tuff mot kroppen? Trots en massa simmande och plaskande i pooler så har alla goda middagar och extra glassar lagt sig kring magen. Sen kommer augusti, dags att gå tillbaka till jobbet. Men inga byxor passar, panik!

Och dessutom ska du hålla den årliga, stora kräftskivan för alla vänner. Du behöver ju hålla igen på kolhydrater, hur ska det gå med en stor fest i intågande? Du som just börjat äta enligt LCHF.

Lugn, det finns lösningar. Man kan göra i princip allt på festbordet till att vara LCHF-vänligt. Endera så säger du åt dina gäster att det bjuds på LCHF-kräftfest (med risk för att en del blir lite anti) eller så säger du ingenting speciellt (och de kommer förmodligen inte märka det i alla fall). Många skulle säkert uppskatta en diet-kräftfest om man nämner det, men inte alla. Man kan tro att diet i samband med fest är en dålig kombination men så behöver det inte vara.

Tar energi

När man knäcker och sörplar och äter kräftor så gör man faktiskt av med mer energi än vad de ger. Eftersom man får jobba lite för maten så blir det svårare att överäta och kroppen hinner känna i tid att den är mätt. Det är en annan bra grej med just kräftor.

Vill man så kan man göra det lite kul och trycka upp lite små roliga fakta och recept i sånghäftet man givetvis gjort. Där kan man smyga in såna roliga och bra saker som energiåtgången. 71 kalorier är vad man räknar med att 100 gram kräftor ger vilket inte är mycket. De är fulla av proteiner och nyttiga spårämnen men inga kolhydrater.

Tre kilokalorier per kräfta är vad man räknar med att det . En normal svensk kräfta består av cirka 13 gram kött som är rikt på Omega-3 som i sin tur bland annat har antiinflammatoriska egenskaper.

Kräftorna består av få jäsbara kolhydrater (fermenterbara) vilket är bra för alla som lider av IBS.

Mineraler

Kräftor har en massa livsviktiga mineraler i sig, bland annat zink som kroppen använder mycket när man stressar. Selen är en annan viktig mineral som stärker immunförsvar och hjälper kroppens produktion av sköldkörtelhormon samt assisterar kroppen att göra sig av med tungmetaller.

Jod är något annat som kräftorna är rika på, det kan motverka sköldkörtelbesvär.
Kräftor innehåller den för blodbildningen viktiga vitamin B12 men även E-vitamin som har flera goda egenskaper, bland annat skydda mot akne, urinvägsinflammationer, kärlkramp och blodproppar.
Det är en bra idé att se till att äta C-vitaminrika tillbehör eftersom det främjar kroppens upptag av järn. Tänk bara att få servera en egentillverkad iskall lemonad till och efterrätt med ett dignande fruktfat.
Kokar man en egen lag så kan man socker och använda kolhydratfritt sötningsmedel, finns ett jättebra på ICA. Fryser man kräftorna så behålls ändå i princip alla näringsämnen.
Det är alltså inte kräftorna i sig som är boven för en diet utan tillbehören och drycken. Men dessa saker kan man påverka mycket.